همه چیز | از همه جا | درباره همه چیز!

همه چیز | از همه جا | درباره همه چیز!

اینجا یسری اطلاعات جامع رو به اشتراک میذاریم درباره هرچیزی که بخوای!
همه چیز | از همه جا | درباره همه چیز!

همه چیز | از همه جا | درباره همه چیز!

اینجا یسری اطلاعات جامع رو به اشتراک میذاریم درباره هرچیزی که بخوای!

نقد و بررسی گوشی A72

نقد و بررسی گوشی گلکسی A72 سامسونگ

شرکت سامسونگ یکی از برندهای بسیار جسور است که با تغییرات اساسی در ظاهر گوشی‌های خود، نظر طرفداران را به خود جلب کرده و منتقدان خود را به چالش می‌کشد. گوشی گلکسی A72 یکی از جدیدترین میان‌رده‌های جسورانه‌ شرکت سامسونگ بوده که با طراحی خاص خود، انقلابی در طراحی گوشی‌های سری A به وجود آورده و با عرضه‌ این گوشی در ماه مارچ سال 2021 یک بار دیگر ثابت کرده که می‌تواند تنها با یک طراحی منحصر به فرد، بار دیگر یکه تاز بازار عرضه گوشی‌های هوشمند باشد. گوشی گلکسی A72 با چیپست اسنپدراگون G70 و باتری 5000 میلی آمپری و همینطور دوربین 64 مگاپیکسلی در نسل جدید میان‌رده‌های سری A غوغا کرده است. برای بررسی بیشتر این میان‌رده جسورانه با این مقاله از ماریاتل همراه باشید.

 

طراحی

اولین حرکت جسورانه‌ای که در گوشی گلکسی A72 سامسونگ به چشم‌ می‌خورد، تغییر در طراحی این گوشی‌است. بدنه مورد استفاده در A72 اگرچه از جنس پلاستیک است اما این پلاستیک از نوع مات بسیار مرغوب بوده که تمام بدنه پشتی از جمله ماژول قرارگیری دوربین‌ها را پوشانده است و ظاهری شبیه به پرچمداران این کمپانی به گلکسی A72 بخشیده است. فریم دور گوشی نیز از جنس پلاستیک براق بوده که در قسمت پایین شامل درگاه تایپ C، اسپیکر، میکروفون و جک 3.5 میلی متری صدا، در سمت راست فریم دکمه‌های ولوم و پاور، در سمت بالای فریم یک نویزگیر و یک خشاب برای جایگیری دو نانو سیم کارت و یک micro SD در نظر گرفته شده و در سمت چپ فریم نیز هیچ دکمه یا درگاهی قرار نگرفته است.

کمپانی سامسونگ در پنل جلویی از یک محافظ کورنینگ گوریلا گلس 3 بهره برده که در برابر بسیاری از خط و خش‌های احتمالی مقاوم بوده و به این راحتی دچار شکستگی نمی‌گردد. یک اسپیکر مکالمه و دوربین سلفی نیز در یک پانچول بسیار کوچک نیز در قسمت بالای صفحه نمایش این میان رده جدید خود نمایی می‌کند. حاشیه در اطراف صفحه نمایش گوشی گلکسی A72 از پهنای قابل قبولی برخوردار بوده و به طور کلی طراحی گلکسی A72 یکی از فوق‌العاده‌ترین طراحی‌های صورت گرفته برای یک میان‌رده در این بازه قیمتی‌است.



 

صفحه نمایش گوشی گلکسی A72 

پنل صفحه نمایش گوشی گلکسی A72 در ابعاد 6.7 اینچ طراحی شده که نسبت به بدنه، 84.4% از آن را پوشش داده است. این پنل از نوع Super AMOLED 90 هرتزی بوده که بسیار روان عمل کرده و اسکرول کردن و جابه جا شدن در بین صفحات به سهولت صورت می‌گیرد. این صفحه نمایش رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل و تراکم 394 پیکسل در هر اینچ داشته و قابلیت تشخیص 16 میلیون رنگ را داراست که کیفیت بسیار بالاتری نسبت به رقبای خود داشته است و از  عمق رنگ مشکی بیشتر و درجه روشنایی بسیار بالاتر بهره می‌جوید. به دلیل درجه روشنایی بالای این صفحه نمایش، کار کردن با آن در نور مستقیم خورشید آزار دهنده نیست و کاربر به راحتی می‌تواند برنامه‌ها و متون را در این صفحه نمایش تشخیص داده و بخواند. از طرف دیگر کنتراست رنگ این پنل باکیفیت، بسیار دقیق است؛ چیزی که تنها در گوشی‌های پرچمدار و گران قیمت شرکت سامسونگ می‌توان یافت.

 

سخت افزاری برای میان‌رده

گلکسی A72 برای پردازش اطلاعات خود از یک چیپست کوآلکم اسنپدراگون 720G استفاده می‌کند که از پایداری بسیار بالایی برخوردار بوده و در طی استفاده‌های سنگین و طولانی مدت از گوشی دچار هیچگونه لگ یا باگ نمی‌گردد. شرکت سامسونگ برای این گوشی پردازنده‌ گرافیکی از نوع Adreno 618 استفاده کرده و پردازنده‌ی مرکزی آن شامل هشت هسته می‌شود که دو هسته آن 2.3 گیگاهرتز Kryo 465 Gold و شش هسته‌ی 1.8 گیگاهرتز Kryo 465 Silver می‌باشد و می‌تواند به راحتی از پس انواع برنامه‌های سبک یا سنگین بر آمده دچار هیچگونه افت کیفیت نگردد. مجموع این سخت افزارها در کنار یک دیگر باعث شده تا بازی‌هایی مانند Call of duty را با بالاترین کیفیت خود بدون هیچ مشکلی اجرا شده و این گوشی را به یک گزینه‌ی مناسب برای گیمرها تبدیل کند.

رابط کاربری این گوشی گلکسی A72 از جدیدترین نسخه‌ی اندروید 11 برخوردار بوده و رابط کاربری مخصوص شرکت سامسونگ یعنی One UI 3.1 تکمیل کننده‌ بخش سخت افزار A72 بوده که باعث می‌شود این پکیج به خوبی از پس تمام نیازهای کاربران سامسونگ بر آمده و برای هر سلیقه‌ای مورد پسند واقع شود.

 

دوربین

دوربین‌های گوشی گلکسی A72 در یک ماژول به رنگ بدنه‌ گوشی چیده شده و شامل دوربین اصلی 64 مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f/1.8 و دوربین 8 مگاپیکسلی Telephoto با گشودگی دیافراگم f/2.4 که می‌تواند تا سه برابر زوم اپتیکال داشته باشد و دوربین 12 مگاپیکسلی التراواید با گشودگی دیافراگم f/2.2 و سنسور 5 مگاپیکسلی که یک لنز ماکرو با گشودگی دیافراگم f/2.4 می‌شود. کیفیت عکس‌های به ثبت رسیده توسط دوربین اصلی از داینامیک رنج بسیار مناسب برخوردار بوده و شارپنس آن کاملا قابل قبول است و جزئیات سوژه به خوبی در عکس مشخص می‌باشد.

شرکت سامسونگ برای ایجاد کیفیت بیشتر در دوربین اصلی این گوشی، به نرم افزارهای ادیت رو آورده که این موضوع باعث می‌شود رنگ‌ها بسیار زنده‌تر و درخشان‌تر از آن چیزی که در واقعیت هستند به ثبت برسد و عکس‌ها در گالری با آنچه که در واقعیت بوده کمی متفاوت است. دوربین التراواید نیز از اعوجاج کاملا متناسبی برخوردار بوده و تصاویر ثبت شده حالتی طبیعی دارند و هیچ نویزی در این تصاویر به چشم نمی‌خورد. اما در عکاسی در شب یا نور کم، از کیفیت عکس‌ها به شکل قابل توجهی کاسته شده و عکس‌ها دچار کمی نویز می‌شوند. دوربین Telephoto با قابلیت زوم اپتیکال خود، تنها با سه برابر زوم می‌تواند کیفیت خوب خود را حفظ کند و اگر بیشتر از این مقدار زوم شود کیفیت خود را به شکل واضحی از دست داده و جزئیات تصویر حالتی بهم ریخته و آبرنگی به خود می‌گیرند.

این دوربین قابلیت فیلم برداری 4K در 30 فریم بر ثانیه را دارد که می‌تواند فیلم‌های خوبی ضبط کند و برای استفاده روزمره کاملا مناسب است و در هنگام فیلم برداری، استابلایزر عملکرد پایدار و خوب خود را حفظ کرده و فوکوس لنزها به خوبی صورت می‌گیرد.

در پنل جلویی گوشی، یک لنز 32 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم 2.2 به عنوان دوربین سلفی در نظر گرفته شده که این دوربین نیز عکس‌های سلفی بسیار خوبی گرفته و از داینامیک رنج و شارپنس مناسبی برخوردار بوده و به خوبی می‌تواند سوژه را از بک گراند تشخیص داده و جدا کند. همچنین این دوربین سلفی می‌تواند فیلم برداری 4K در 30 فریم بر ثانیه را انجام دهد که عملکرد آن برای کاربرانی با سلیقه‌های مختلف کاملا رضایت بخش است.

 

باتری و شارژر

میان رده‌ جسورانه‌ی سامسونگ از یک باتری لیتیوم یونی غیر قابل تعویض 5000 میلی آمپر برای انرژی بخشی به این گوشی استفاده می‌کند که می‌تواند کاربر خود را تا دو روز از شارژ مجدد بی‌نیاز کرده و به کمک یک آدابتور فست شارژ 25 وات، ظرف مدت یک ساعت و سی دقیقه گوشی را فول شارژ می‌کند. این باتری در استفاده‌های بسیار سنگین و بی وقفه نیز بیش از 18 ساعت نیازی به شارژ مجدد ندارد.

 

جمع بندی

گلکسی A72 با رم 6 و حافظه داخلی 128 گیگابایتی و همبنطور رم 8 و حافظه داخلی 128 و 256 گیگابایت تولید شده و به کمک Micro SD می‌توان این حافظه را افزایش داد. علاوه بر آن گوشی گلکسی A72 از گواهی IP67 نیز برخوردار است تا این گوشی جذاب بتواند به مدت 30 دقیقه در عمق یک متری آب دوام بیاورد. گوشی گلکسی A72 در رنگ‌های سفید، مشکی، آبی و بنفش روشن به بازار عرضه شده است.


 

ارزش خرید

گوشی گلکسی A72 به قیمت 450 یورو به بازار عرضه شده که در این بازه‌ قیمت می‌توان گوشی MI 10 T شرکت شیائومی را رقیب این گوشی دانست که گلکسی A72 در بخش طراحی، رابط کاربری و باتری کاملا نسبت به رقیب خود برتری داشته اما در بخش فیلم برداری و  چیپست مورد استفاده، زمینه رقابت را به گوشی  MI 10T سپرده است. با این حال با توجه به نیاز خود و اولویت‌های شخصی باید تصمیم بگیرید که شانس خریداری شدن را به گوشی A72 داده یا رقیب او را در دست خواهید گرفت؟


منبع: ماریاتل وارد کننده رسمی تلفن همراه

اینستاگرام ماریاتل

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد